Ola Stafseng 15.09.08 UNGDOMSKULTUR – ELLER UNGDOMSKULTURER, MELLOM RETROSPEKT OG PROSPEKT 1. Introduksjon og oversikt: · Temaets skiftende intensitet – tysk ungdomskult, Al Capone, hoftene til Elvis, rockeopptøyer, pønk, stavkirke-brennere, nakne maver. · Hvorfor kunnskapshistorisk tilnærming? · Kort om kulturbegrepet om ungdom – mellom det allmenne og mentale begrepet. 2. Begrepet ungdomskultur blir til – i tre historiske faser: · Den tyske Jugendkulturbewegung 1896-1933(++), og Gustav Wyneken 1913 ”Was ist Jugendkultur?” og 1919 ”Jugendkultur und Schule”. Bakgrunn i Wickersdorf, m.m. Prospekt: Tolkningen av Hitlerjugend i ettertiden, og Howard Becker: ”German Youth – Bond or Free?” 1946. Likevel: filologenes tid. · Al Capone, Chicago og Trashers ”The Gang” i 1927 – 1313 ”gangs” rundtomkring i byen, hva var begrepet? Nordiske oppfølginger med jakten på ”de uorganiserte unge” på 1930-40-tallet. Merk: de tidlige ”moralske panikker” – eks. ”dansban-eländet”. Likevel: sosiologenes tid. · 1950-/60-tallet og en blomstrende ungdomskriminalitet + rockeopptøyer: kriminologien overtar, ungdomskulturen blir undergrunnen, avviket og motkulturen. Ragnar Hauge 1968: ”Ungdomskultur og gjengkriminalitet”. Likevel: Kriminologiens tid, med snev av antropologi. 3. Overgangen til en ny og moderne tid: · Utdanningssosiologien kommer inn på banen og oppdager ”the teenager community” i skolen etter ”Sputnik-sjokket” (1957), med James Colemans ”The Adolescent Society” 1961. Altså: Sosiologi og pedagogikk på banen. · Margaret Mead normaliserer ungdomskulturer med sin fortolkning av et globalt ’1968’ som utviklingslinjer i forhold mellom generasjoner: Mønstrene kan være post-, ko- eller prefigurative. Mead 1969/71: Broen over generasjonskløften. Altså: Antropologien setter dagsorden. 4. Den nye tid er ikke enkel – er det kapitalismen eller ungdommen som er i fokus? · 70- og begynnelsen av 80-tallet er eksplosivt for de voksende samfunnsvitenskapene – men litteraturen er sprikende og upålitlig. Ytterpunktene er (i) kulturindustrien som injeksjon av kapital-dop i forsvarsløs og narcissistisk ungdom, eller (ii) ungdomskulturene som forsvar og autonom motkultur – samt samfunnsrevyen over håpløse samfunnsforhold (”Jesus lever – han har bare gått over til et annet og mer realistisk prosjekt”). Likevel: Mange disipliner kappes om hegemoniet, de akademiske selvmordene kan ligge i å kople marxisme & psykoanalyse. · En overgangstid mellom strukturalistisk og post-strukturalistisk fase, gjerne mellom Birmingham-skolen og Thomas Ziehe, som toneangivende utover 80-tallet. En nøkkel for øvrig samfunnsvitenskap og pedagogikk er nok Ziehe 1983 ”Ny ungdom – kulturell frisetting og usedvanlige læreprosesser”. Meget populær på sosialpedagogikk, og innflytelsesrik fram til i dag. · Kapitalisme- og positivismekritikken er avløst av genuin interesse for ungdom per se. Se Stafseng & Frønes (red.): ”Ungdom mot år 2000” 1987. 5. Hvor står vi? · Ungdomskultur var lenge synonymt med guttekultur - mens vi etter hvert siden 1985/88 har fått både unisex og jente- og guttekulturer. Viktige navn har vært Monica Rudberg & Harriet Bjerrun Nielsen (PFI), Kirsten Drotner (Helga Eng-forelesningen 23/9-04, hun er prof. II på PFI). · Ungdomskultur er fortsatt ”moralske panikker” – fra Postman til Inger Lise Lien (se NIBR). Men ikke Katrine Fangen og hennes tilnærming til nynazister – se BIBSYS. · Ungdomskultur er nøkkel til ungdom i kunnskapssamfunnet – i narrativenes tid. Arild Hovland om samisk ungdom, Viggo Vestel om den flerkulturelle drabantbyen (for begge – se NOVA-publikasjoner). Eller Mats Trondmann ”Kultursosiologi i praktiken”, der ungdomskultur og skole på ny blir interessant, med kjønnsperspektiver. · En problematisering – peke på en artikkel av meg selv i Norsk Pedagogisk Tidsskrift – der hovedpoenget er at det finnes et grunnleggende skisma mellom forståelsen av ungdom og ungdomskultur innenfor og utenfor skolekonteksten – som blir pedagogikkens indremedisinske plage: Se Pedagogikkens ungdomsproblem - ungdommens pedagogikkproblem. Norsk Pedagogisk Tidsskrift 4/2002:339-354. · Kunnskapssamfunnet – ”att kunskapa”, i det flerkulturelle samfunn der citizenship stadig er en nøkkel. Ungdom i en tid med flytende livsfaser og -løp henger sammen med dette, ”liquid youth” hos Zygmunt Baumann. 6. Avslutning – oppsummering · Kulturbegrepet blander seg med et nytt danningsbegrep, herunder politisk danning, og lager problemer for et forhold mellom multi-kulturalitet vs. inter-kulturalitet. · Religion og sekularitet i sekulariseringens tidsalder, om ungdomskulturenes vei fra skyggenes dal til globaliseringens sentrum. Eller nye måter å forstå lyrikk og poesi på………????????